Spring til indhold

Fødevarer

Salget af danske fødevarer til Nederlandene har de seneste år været stigende. Dette gælder både A-brands samt Private Label. I forbindelse med finanskrisens indtog i Nederlandene i 2008/09, mærkede hotel-, restaurations- og cateringbranchen (horeca) en nedgang i omsætningen, der dog siden er stabiliseret. Da horeca oplevede nedgang, steg omsætningen i supermarkederne. Supermarkederne havde et stigende antal kunder, men samtidig mindre salg pr. kunde. Dette vidner om nederlændernes prisbevidsthed. Dog viser de seneste tal, at det gennemsnitlige salg pr. kunde er på vej op.

Nederlænderne er meget prisbevidste og vælger i mange tilfælde pris frem for kvalitet, hvad angår fødevarer. De seneste år har der alligevel været en markant stigning i afsætningen af økologiske produkter. Dette gælder især, hvad angår mejeriprodukter. Ifølge eksperter fra sektoren ventes denne stigning at vedvare i de kommende år. Stigningen skyldes de konventionelle supermarkeders interesse i at styrke deres bæredygtige profil samt en fornyelse af de økologiske supermarkeders koncepter. Desuden skyldes stigningen en generel udvidelse af varesortimentet.

Finanskrisen har øget konkurrencen blandt de ca. 22 supermarkedskæder, hvilket har medført prisreduktioner på mange dagligvarer. Denne priskrig har samtidig været årsag til en forøgelse af salget af privat label-produkter. Der er her gode muligheder for danske virksomheder. Danske virksomheder skal dog være opmærksomme på, at indsalgsperioden til de store kæder kan tage et par år. Der kan dog efterfølgende være tale om et længerevarende samarbejde. Endvidere bør danske virksomheder være opmærksomme på, at hvis man ønsker at få andel i fødevaremarkedet i Nederlandene, bør man enten være i stand til at levere til konkurrencedygtige priser eller satse på markedet for delikatesser og specialiteter.

Kontakt

Koninginnegracht 30

2514 AB Den Haag
Telefon: +31 (0) 70 302 5959

Fax: +31 (0) 70 302 5950

E-mail: haaamb@um.dk